Cappadocië

goreme-cappadocia-turkey-kikiaroundtheworld

Al jaren stond Cappadocië op mijn verlanglijstje. Maar doordat ik al vaker in Turkije geweest was en andere bestemmingen mijn naam ook riepen was het er nooit eerder van gekomen.

Tot nu dan. Deze pandemie is toch nog ergens goed voor! Ondanks dat het reisadvies (op het moment van reizen) oranje is kan je als Nederlander zonder al te veel moeite naar Turkije op vakantie omdat de maatregelen in Turkije niet gelden voor toeristen.

Ik boekte best kort voor vertrek. De dag voor ik vertrok werden er strengere maatregelen aangekondigd maar na overleg met de hotelmanager van het hotel waar ik zou verblijven besloot ik toch af te reizen naar Turkije.

Ik vloog via Istanbul naar Kayseri en met een transfer van een uur kwam ik uiteindelijk aan in Göreme de plaats van het hotel waar ik verbleef; "Hera Cave Suites" . In Cappadocië heb je veel "Cavehotels" met grotkamers die de hele ervaring nog een extra speciale touch geven.

De eerste ochtend direct werd ik opgehaald voor de activiteit waar Cappadocië het meest bekend om staat; de ballonvaart. Om 6 uur s 'morgens (zomers zelfs om 3 uur) werd ik opgepikt bij het hotel om naar het terrein gebracht te worden waar vanaf de ballon op zou stijgen. Ik vond het enorm spannend. Cappadocië is een van de veiligste plekken ter wereld om een ballonvaart te maken. Ze hebben een eigen luchtverkeersleiding die bepaald of de ballonnen mogen vliegen of niet. Dit is geldig voor ALLE maatschappijen dus je kan er zeker van zijn dat je in een veilige ballon zit waar strenge eisen aan gesteld worden. Mogen ze niet omhoog dan gaat niemand. Eenmaal aangekomen bij het terrein waren er al een aantal ballonnen deels opgeblazen, klaar voor vertrek. Helaas besloot de luchtverkeersleiding dat het weer niet goed genoeg was om te vliegen en werden de ballonvluchten afgeblazen. Morgen weer een kans. Hierdoor is het zeer belangrijk om de ballonvlucht direct op de eerste dag van je trip te boeken, zodat je dit soort situaties op kan lossen door de volgende dag nogmaals een poging te wagen. Helaas was de volgende dag het weer niet goed genoeg voor de ballonvaart en was er het weekend geen mogelijkheid vanwege de weekendlockdown.

Je zou denken dat een bezoek aan Cappadocië niet compleet is zonder een ballonvlucht maar dat is naar mijn mening niet waar. Cappadocië heeft zoveel meer te bieden en is al geweldig vanwege de bijzondere natuur, de gastvrijheid en de rust.

De eerste dag aan het eind van de middag had ik een 2 uur durende quad tour op de planning staan. Na veel positieve reacties gelezen te hebben heb ik deze excursie geboekt. Het is echt de perfecte manier om jezelf te vervoeren in het prachtige landschap van Cappadocië al moet toegeven dat het niet echt mijn ding is.

Wegens de maatregelen die twee dagen voor mijn vertrek waren aangescherpt zijn de restaurants gesloten en is er alleen mogelijkheid tot het afhalen of laten bezorgen van eten. Uit hebberigheid bestelde ik maar liefst 5 gerechten. Dit alles blijkt bij elkaar maar € 15,- te kosten. Echt geen geld! Gelukkig is de hotelkamer geweldig dus totaal geen straf om hier extra tijd door te brengen doordat je voor het avondeten al binnen bent. Alle gerechten waren erg lekker.

De tweede dag maakte ik een 7 uur durende tour met gids om de hoogtepunten van Cappadocië te bewonderen. We werden opgehaald in een splinternieuwe Mercedes minibus en een super enthousiaste gids genaamd Mustafa. We bezochten een uitkijkpunt bij de Devrent Valley (Imagination Valley) met z'n vele Fairy Chimney rotsformaties. Het Zelve Open Air Museum, een verbazingwekkende grotstad (nu spookstad). Ook bezochten we Pasabag waar we nog meer fairy chimneys zagen en ook enkele rotshuizen mochten kijken. Verder namen we een kijkje bij het Uchisar Castle, het hoogste punt van Cappadocië en we bezochten het uitkijkpunt bij de Pigeon Valley.

Om deze succesvolle dag perfect af te sluiten had ik bij een van de restaurants een kip in zoutkorst besteld. Dit moest ik 3 uur van tevoren bestellen omdat deze speciaal voor mij werd klaargemaakt. Toen de kip klaar was brachten maar liefst 2 medewerkers van het restaurant de kip naar mijn hotelkamer om deze vervolgens met een hamer uit z'n zoutkorst te tikken. Na het openbreken van de zoutkorst sneed de restaurant medewerker de kip helemaal open en maakte deze klaar om te eten. Ik genoot van deze kip onder het genot van een echte Cappadocische rode wijn.

De volgende dag was een zaterdag, op het moment dat ik Turkije bezocht betekende dit weekendlockdown. Dit was voor toeristen niet van toepassing dus ik mocht wel naar buiten. Ik besloot een wandeling te gaan maken. Op een paar minuten van Hera Cave Suites is een paadje richting een aantal rotsformaties waar ik graag een kijkje wilde nemen. Dit bleek een goed idee. Hier waren verschillende rotswoningen die open waren voor publiek zonder entree of toezicht. Je kon hier dus vrij rondsnuffelen. Dit was erg bijzonder. Hoe verder het pad volgde hoe dieper ik tussen de verschillende puntmutsrotsten terecht kwam en hoe verder je de stad uitliep terwijl het eigenlijk heel dichtbij was. Enorme rust, er liep bijna niemand en je hoorde niet eens de wind slechts wat vogels en insecten zoemen. Dit was voor mij echt zeer aangename verrassing waar ik erg van genoten heb.

Deze dag sloot ik af met een heerlijke maaltijd van: Icli Kofte, Adana Kebab en Iskender Kebab. Dit was het beste eten wat ik tijdens mijn verblijf in Cappadocië heb gegeten!

Ik kijk terug op een zeer geslaagd bezoek aan Cappadocië, ondanks de pandemie, de lockdown en de gemiste ballonvaart was het echt geweldig en ik zal Cappadocië zeker nog een keer bezoeken!